RENNES – PARIS (VG) Jeg sitter på hurtigtoget TGV mellom Rennes og Paris, hvor en familie på den andre siden av midtgangen gir meg innsikt i europeisk mediebruk anno 2011: Far i femtiårene leser aviser og magasiner på iPad, mor har søkt tilflukt i en paperback-roman, mens datteren i slutten av tenårene er oppslukt av smarttelefonen og Facebook.

Bildet av denne familien bekrefter det jeg har fått vite: Bruken av mobile medier eksploderer. Det er ikke rart at Telenor-nettet svikter opptil flere ganger som en følge av den sterke veksten i datastrømmen. Baksaas får bare klamre seg fast i stolen: Verdens mobile datatrafikk forventes å øke med 26-gangen over de neste fem årene.

Men i Bretagnes sjarmerende hovedstad Rennes er alt fortsatt fredelig. Mitt besøk i det franske regionaviskonsernet Quest France, med over 750 000 i daglig papiropplag fordelt på 42 lokale utgaver, gir inntrykk av at alt er som før. Papiropplagene faller bare med en drøy prosent årlig. Bare 35 prosent av franskmennene har smarte telefoner – ennå.

Men i vår del av Europa er over 90 prosent av alle mobiltelefoner som selges, av det smarte slaget. I USA går bruken av hjemme-PC ned. Om et år vil salget av nye mobile dingser være større enn salget av desktop datamaskiner.

Svenske Aftonbladet regner med at mobilen vil passere papiravisen som distribusjonskanal allerede neste år. Aftonbladet har et godt grep om det svenske nyhetsmarkedet på mobil med 83 prosent av total trafikk.

Fra nå av vil endringene i mediebruken få akselererende kraft. Både Google og Facebook flytter sitt hovedfokus over på de mobile tjenestene. 60 prosent av tiden folk bruker på smarte telefoner er ny aktivitet; sosiale nettverk, spill og karttjenester. I motsetning til mange andre ting er mobiltelefonen et nyttig, personlig redskap.

Vi snakker ikke bare om overgangen fra papir til web, men fra web til mobil. SoLoMo, lyder den digitale stammens nyeste hyl: Sosialt. Lokalt. Mobilt.

De smarte dingsene vil ikke bare revolusjonere mediebruk, også handelen. eBay regner med at vareomsetningen via mobil vil bli fordoblet og nå fire milliarder dollar i 2011. iTunes har lært oss hvor enkelt det er å kjøpe noe med mobilen. Mye av det som kjøpes er virtuelle varer – nedlastninger.

Under et møte i Barcelona tidlig i forrige uke lærte jeg hvordan også handlemønsteret vil forandre seg. Med mobilkameraet kan du prøve ulike modeller av solbriller på ditt eget fjes og kjøpe dem online. Ser du et par kule sko på gaten, kan du dele et bilde i nettverket og få vite hvor de kan kjøpes. Prissammenligninger forteller deg hvilken butikk det lønner seg å besøke i gaten hvor du befinner deg. Facebook gir deg rabatter.

Da jeg fortalte dette til min franske kollega under en lunsj i Rennes sist fredag, sukket han:

- Vi er jammen heldige vi, vi som får oppleve det største siden Gutenberg!

Tips oss hvis dette innlegget er upassende