NEW YORK (VG) Medieindustrien sliter med å holde tritt med elektronikkindustrien. Bedrevitere i medieverdenen stiller nå spørsmålet: Hva blir det neste – etter sosiale media?

Enkelte eksperter på strategi og analyse tror allerede at de har svaret. De fleste er enige om at det er den nye forbrukerelektronikken som styrer endringene i folks mediebruk. Nå starter kampen om den andre skjermen i de tusen hjem. Vi snakker om Smart TV med internett og WiFi-mulighet innebygget.

Vi har allerede fått 100 ulike modeller av digitale lesebrett, med iPad som det mest populære. Ekspertene i The Nielsen Company regner med at salget av slike brett vil bli firedoblet neste år.

Video og magasin-innhold er det mest populære på iPad, men det lages også applikasjoner til sosiale medier som Facebook og til TV-kanaler via trådløst internett. En TV-applikasjon i USA gir deg 30 kanaler, en applikasjon som knytter deg til kabelselskapet gir deg 300 kanaler og Video On Demand (VOD). På et tidspunkt vil bruken av disse kunne skje også utenfor hjemmet på mobile, håndholdte brett.

- Jeg har tapt halvparten av mitt ekteskap, sukket Nielsens sjef for forbrukerinnsikt i medier, Scott L. Brown. Hans kone sitter nå daglig med blikket festet til sin Facebook-applikasjon mens hun chatter med alle venninnene om siste episode av type Frustrerte Fruer – alt applikert til en iPad.

Det er vesentlig billigere å bygge TV med internett og WiFi enn å bygge alle duppedittene som trengs hver for seg. Og det blir vesentlig enklere å betjene. Kjente selskaper som Sony, LG, Samsung og Vizion er i full gang med dette utviklingsarbeidet. Det blir i år solgt fem millioner apparater i USA – neste år vil antallet være fordoblet.

Scott tror at nettopp kvinnene, som er opptatt av sosiale medier, vil gripe dette nye tilbudet begjærlig. Ny og enklere teknologi vil gjøre bruken lettere. Fordelen med Apple TV vil være at det virker med en gang uten omstendelige bruksanvisninger og manualer.

Samtidig skjer det store forandringer i husholdningenes sammensetning. Den nye digitale familien vil være eldre og mindre enn før – og uten barn. Baby-boom-generasjonen i femtiårene vil ha penger til å investere i Smart TV.

Facebook og Twitter vil fortsette sin stadig økende dominans over vår hverdag. Samtidig vil duppeditter og data som flyter sammen, tvinge ulike medier tettere sammen på en felles plattform. Det vil stille krav til nye forretningsmodeller og ikke minst til innsikt i forbrukeradferd.

Tips oss hvis dette innlegget er upassende