Mediemakt utøves nå i de digitale, sosiale nettverkene. Hvis folkeopprøret i Egypt kan kalles en Facebook-revolusjon, fortjener kanskje Mark Zuckerberg en statue i bronse på Tahrir-plassen?

Det er utrolig fascinerende å følge med på hvordan de nye sosiale mediene spiller en helt sentral rolle i samfunnsutviklingen, globalt og nasjonalt. Diktaturene sprenges av den demokratiske styrke som ligger i nettverk som Facebook og Twitter. I Egypt har det vist seg nytteløst å stenge internett ute. En ny generasjon, velutdannede mennesker med høy digital kompetanse lar alltid informasjonsstrømmen finne nye veier.

Når Muhamad ElBaradei bruker sine 140 tegn på Twitter til å skrive ”Egypt vil eksplodere. Hæren må redde landet nå”, går il-meldingene straks ut fra nyhetsredaksjoner over hele verden.

Det folkelige opprøret startet med at en gruppe bloggere og aktivister etablerte Facebook-siden ”Vi er alle Khaled Said”, til minne om en 28-åring som døde i Alexandria etter påstått poltitvold. Den 25. januar organiserte et nettverk av slike grupper den første demonstrasjonen, inspirert av opprøret i Tunis. Facebook-revolusjonen teller nå flere hundre tusen deltagende venner. En av inititivtagerne var Google-sjefen Wael Ghonim, som ble arrestert av Mubaraks politistyrker og derved ga opprøret et ansikt.

Myndighetenes forsøk på å blokkere nettverkene både i Egypt og i Syria har vist seg nytteløse. Spenningen er nå også knyttet til om opprøret sprer seg til andre land, og vestlige regjeringer, f. eks. den svenske, vurderer nå å gi aktiv bistand til sosiale nettverk i diktaturer.

Også her i Norge overtar de sosiale mediene mer og mer av de tradisjonelle medienes rolle i samfunnsdebatten. Mye av premissene for diskusjonen legges likevel gjennom innhold skapt av de etablerte redaksjonsmiljøene. Et medium som VG har nå 160 000 venner, og i fjor ble nesten 400 000 VG artikler delt mellom venner på Facebook. En vennegruppe for VG-kampanjen ” Bry Deg – Stopp mobbingen” har på rekordtid samlet ca. 100 000 deltagere.

De sosiale nettverkene blir altså en stadig viktigere distribusjonskanal for redaksjonelt innhold. Dette må nå alle tradisjonelle mediebedrifter ta inn over seg. I slutten av uka skal Mediebedriftenes Landsforening holde sitt årlige show med vinnere og tapere i avisopplagene på papir. Det blir garantert flest tapere, deriblant VG`s papirutgave, i dette NM for utøvere på treski.

Selv om MBL samtidig for første gang også vil presentere nye lesertall fra digitale kanaler, er det sannelig på tide å starte registreringen av distribuert innhold via sosiale medier. Og den som ikke er kommet seg på Facebook eller Twitter ennå, blir nok stående på perrongen.

Tips oss hvis dette innlegget er upassende