Få ble vel egentlig overrasket over Dagens Næringslivs avsløring i forrige uke av at Se & Hør påtok seg vertskapsrollen for Dan Børge Akerøs kjendisspekkede 60-årslag. Den feiende flotte festen skal i følge avisen ha kostet opp mot 200 000 kroner.

Jeg har kjent Dan Børge i snart 30 år og oppslaget i DN minnet meg om mitt siste møte med den hyggelige mannen. Det fant sted i et kjøpesenter på Oslos vestkant hvor jeg uforvarende gikk meg på Dan Børge, bokstavelig talt.

Der, i inngangspartiet til en helsekostbutikk, sto han jaggu smilende og bød fram et glass vitamintilskudd som han mente kroppen min var i akutt behov for. Brøkdelen av et sekund etter sammenstøtet skjønte jeg at Dan Børge var av papp – i helfigur.

NRK`s magasin- og underholdningsproduksjon er ikke akkurat overbefolket av medarbeidere som kan stave ordet I N T E G R I T E T. Jeg tror det skyldes at man ikke har vært villig til å betale markedslønn for de største stjernene. I stedet har statskanalen sett mellom fingrene på at det har vokst fram en skog av personlige underleverandørselskaper som nesten fritt kan drive med sine kommersielle sidesprang.

Overfor DN påpeker programdirektør Tordis Aavatsmark at Akerø ikke er fast ansatt i NRK, men tilknyttet på en oppdragsavtale. Og NRK`s avtalepartner heter ikke Akerø, men firmaet Danpower International. Underholdningsvirksomheten i NRK er blitt til et stort konsern av slike selskaper. Det er Fredrikpower, Haraldpower, Bårdpower osv. Når får vi Arne Scheie Invest A/S?

Problemet er at for alle andre som jobber i NRK, og for seere og lyttere, er selskapsformen ganske utydelig. Selskapene kommer og går til jobben som alle andre, jobber fra kontor eller i redaksjoner, spiser lunsj i Messa hvor Danpower troner ved det utilnærmelige bordet til institusjonens desiderte nestorer.

I arbeidslivet for øvrig er det de siste årene blitt slik at underleverandørene – enten det dreier seg om bygningsindustrien eller medieindustrien – må underkaste seg akkurat de samme etiske regelverk som gjelder for selskapenes fast ansatte. Men pappfigurene i NRK kan tilsynelatende fortsette som før. Hadde jeg ikke visst bedre, hadde det vært fristende å kalle de ansvarlige lederne deres for pappskaller.

Norsk Presseforbunds etiske regelverk, som står nedfelt i Vær Varsom-plakaten og Tekstreklameplakaten, gjelder vel ikke bare for nyhetsredaksjoner – men også for magasin- og underholdningsredaksjoner. Medarbeidere skal unngå dobbeltroller som svekker deres troverdighet. Redaksjonelle medarbeidere skal heller ikke utnytte sin stilling til å oppnå private fordeler. Noe sier meg at NRK`s pappfigurer ikke akkurat bygger opp under inntrykket av dette.

Tips oss hvis dette innlegget er upassende